Fiscaal
Als uitvaartverzorger is het onze taak om u in alle facetten van de uitvaartzorg te informeren en te begeleiden.
Hier willen wij u informeren zowel over de nalatenschap en de successierechten als over het attest of de akte van erfopvolging.
Successierechten:
Bij een overlijden valt er meestal een nalatenschap open waarop successierechten verschuldigd zijn. Om het exacte bedrag van deze successierechten te kennen, moet u diverse administratieve formaliteiten vervullen, die gezien de omstandigheden, lastig maar noodzakelijk zijn. Het opstellen van het vermogen van de nalatenschap wordt berekend zowel op de nettowaarde van de roerende goederen (geld, meubelen, juwelen, ...) als de onroerende goederen (huis, grond, ...), die de overledene nalaat na aftrek van de schulden. Ze worden ook berekend op overdrachten die door overlijden gelijkgesteld worden (fictief legaat van art. 4 tot 11 W.Succ. en art. 2.7.1.0.3 tot 2.7.1.0.9 VCF)
Als erfgenaam en algemene legataris moet u, binnen 4 maanden ná de datum van het overlijden in België, 5 maanden na overlijden in Europa, 6 maanden na overlijden in de rest van de wereld, aangifte van nalatenschap indienen bij het Registratiekantoor van het ambtsgebied waar de laatste woonplaats van de overledene was. Ook indien het gaat om een “kleine nalatenschap” (dit is een nalatenschap die geen onroerende goederen bevat), is er aangifteverplichting tegenover de Administratie. Bevat de nalatenschap onroerende goederen, dan maakt een schatting van het goed deel uit van de aangifte.
Het bedrag van de uiteindelijk te betalen successierechten wordt berekend op basis van percentages, die vastgesteld zijn per schijf van de erfenis. Er is een onderscheid tussen de tarieven van het Vlaamse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest. De laatste woonplaats van de overledene en niet de plaats van overlijden bepaalt welke percentages worden toegepast.
Meer informatie vind je terug op de website van FOD Financiën.
Attest of akte van erfopvolging:
Een attest of akte van erfopvolging is een document dat de wettelijke erfgenamen vermeldt en nodig is voor de deblokkering van een bankrekening van een overledene.
Omdat bij het overlijden van de titularis van een rekening of kluis niet duidelijk is wie zijn rechtsopvolgers zijn, wordt die rekening of kluis door de bankinstelling (de zogenaamde 'derde houder' van de tegoeden) geblokkeerd. Er kan worden overgegaan tot de deblokkering op vertoon van:
- een attest of akte van erfopvolging, opgemaakt door de notaris. (In alle gevallen)
- een attest van erfopvolging, afgeleverd door de ontvanger van de FOD Financiën. (In sommige gevallen)
Een attest of een akte van erfopvolging kan bekomen worden door:
- Geen huwelijkscontract, testament of contractuele erfstelling
- Heeft de overledene geen van bovenstaande documenten opgemaakt dan heeft u een attest van erfopvolging nodig. Het afleveren van een attest van erfopvolging is een federale bevoegdheid. De Vlaamse Belastingdienst kan deze attesten niet afleveren. Het afleveren van een attest is gratis.
- Om een attest van erfopvolging aan te vragen neemt u contact op met FOD Financiën.
- Sinds 18 juli 2022 kan die aanvraag volledig online gebeuren in MyMinfin. Meer informatie vindt u terug op de webpagina van de FOD Financiën 'Deblokkeren van bankrekeningen (attest van erfopvolging)'.
- Als u geen toegang hebt tot MyMinfin kan u contact opnemen via het contactcenter op het nummer 02 572 57 57 om een papieren aanvraagformulier te krijgen.
- Wel een huwelijkscontract, testament of contractuele erfstelling
- In de volgende gevallen kan de FOD Financiën geen attest van erfopvolging afleveren en is het wettelijk verplicht om een akte of attest van erfopvolging te laten opmaken door een notaris:
- de overledene was gehuwd met een huwelijkscontract
- de overledene heeft een akte 'schenking tussen echtgenoten' laten opmaken bij een notaris
- de overledene heeft een eigenhandig of een notarieel testament nagelaten
- de overledene heeft 'handelingsonbekwame' erfgenamen zoals bijvoorbeeld minderjarigen
- De kosten voor de notariële akte van erfopvolging houden registratierechten (50,00 €), rechten op geschriften (7,50 €), erelonen en aktekosten van de notaris in.
- In de volgende gevallen kan de FOD Financiën geen attest van erfopvolging afleveren en is het wettelijk verplicht om een akte of attest van erfopvolging te laten opmaken door een notaris:
Meer informatie vind je terug op de website van FOD Financiën.
Meer info ivm de erfbelasting kan u vinden op : https://www.vlaanderen.be/erfbelasting
Betreffende "Deblokkeren van bankrekeningen" kan u via onderstaande link meer info vinden
https://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/overlijden/deblokkeren-bankrekeningen